Sökes Read/write surface scan som omlokaliserar skadade sektorer

Permalänk

Sökes Read/write surface scan som omlokaliserar skadade sektorer

En onlinereport har följande att säga om min hårdisk som har en driftid på 70628 timmar

BLOCKING ISSUE : your hard disk has 1 offline uncorrectable sectors. Those are sectors that an offline scanning found as unreadable. Offline scanning is a process that can be automatically started by the hard disk logic when a long enough idle period is detected or that can be forced by some tool. Those unreadable sectors are identified and the hard disk logic is waiting for a write command that will overwrite them to try to remap them to spare sectors (if available). According to the Reallocated Sector Count attribute, your hard disk seems to have available spare sectors. A simple disk surface scan won't be enough to force the remap operation. You need a read/write surface scan to remap the sector. The best option should be a tool that knows about what should be read from that sector so that it has some option to apply the best fix to the missing data."

Kan ni ge tips på ett sådant read/write surface scan Program? gärna om det finns något man inte behöver starta med ISB i dos och skriva komandon för att manuvrera

För lyckas jag med den operationen kanske jag inte behöver köpa ny hårddisk akut!

Permalänk
Hedersmedlem

En disk som har 8 års drifttid är tyvärr i de många fall pensionsmässig om du inte bara ska ha den att lagra skräpdata på.

Ny eller mindre begagnad disk löser ditt problem.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Permalänk
Medlem

Skriver man med tex. 'dd if=/dev/zero of=/dev/sdx bs=1024k status=progress" i Linux - där sdx är någon av 'sda, sdb, sdc' med den disken du vill skriva om - Obs! all data förloras!!

När man skriver sekventiellt som ovan med 'dd' så kan den tom. laga magnetiska 'ärr' efter strömavbrott medans disken skrevs och platser som annars kan få hela disken att frysa när man försöker läsa och tolka de (magnetiskt) skadade områderna - tex. Tandonversionerna av WD-RED gick att 'laga dessa' på det sättet när disken egna självtester och reparation-program har misslyckats (hänger sig för att den just försöker läsa och tolka de magnetisk skadade områderna i stället för att bara skriva över dessa rått med ny data och tillhörande sektorramar för dessa utan att fråga vad som fanns innan)

i SATA-snurrdiskar så skrivs sektorn med data och med läshuvud något 100-tal nanometer efter skrivhuvudet så verifieras skrivningen och är läskvaliten för låg (för hög BER) så skrivs sektorn om ett bestämt antal gånger och fungerar det inte så görs reallokering till reservsektorer.

- i SATA är det enda tillfället att en skrivnining verifieras och rättas vid fel. Om en sedan länge skriven sektor börja ha läsproblem så skrivs inte sektorn om oavsett hur många gånger den läses med osäker läsning - sådan sker bara på SCSI/SAS-diskar automatiskt.

När man gör en sådan övning med 'dd' enligt ovan så försvinner också alla pending sektors (sektorer som hårddisken upptäckt under läsning med tveksam kvalitet (hög BER) - men rättas inte förrän sagda sektor skrivs över med ny data, initierad av host - då sektorn blir godkänd igen eller blir reallokerad. Därav att man startar 'scrub' i många RAID-konfigurationer där en oläsbar sektor initierar en omskrivning med RAID:ens redundanta data (RAID1,5,6,10,50,60)

Dessvärre så fortsätter en SATA-disk att läsa samma sektor om och igen trots att den kvalitetsmässig indikerats som tveksam i kvalitet (pending sektors för att den har hög BER och förbrukar för mycket av felrättningens paritetsdata) och en rättning görs inte förrän sektorn faktiskt gör en IO-error (eller skrivs med ny data) - oläsbar sektor även efter många försök - medans på SCSI/SAS-diskar så rättar man sektorn innan den blivit så dålig att datat riskerar att ha blivit korrupt. Det är det man betalar för med de dyrare SCSI/SAS-diskarna förr i tiden.

Permalänk
Skrivet av OSkar000:

En disk som har 8 års drifttid är tyvärr i de många fall pensionsmässig om du inte bara ska ha den att lagra skräpdata på.

Ny eller mindre begagnad disk löser ditt problem.

Är det din beräkning at 70714 timmar motsvarar 8 års tid?

Vill inte ha begagnat, det lär vara bökigt att installera SSD diskar ifall man inte är en lärd datorbyggare,
man måste klara skruva fast disken på en räls som man måste köpa till separat? har jag för mig,

Sedan måste man formatera den på nått speciellt sätt och säkert på ett speciellt sätt för att windows 7 X64 ska igenkänna den, jag har 2 SSD diskar men den har ju en datorreparatör
installerat åt mig.

Den här SATA disken som behöver bytas är på 1.46 TB, jag måste ha nått som matchar det, och vad kostar det att få tag i en splitterny SATA på ca 1.46 TB eller SSD disk på ca 1.46 TB

Just det!, den där minns jag namnet på men har aldrig använt, finns det nån risk att en read/write surface scan
förstör nån data under processen btw?
Jag gissar att det är "Perform driver bechmark" som det är frågan om här va?

"After you download the SpinRite.exe program, run it under Windows to have it create a bootable media format of your choice. Then shutdown and restart the target system, booting it with the SpinRite bootable media to start the FreeDOS operating system which will automatically run SpinRite under FreeDOS."

Sablar, men jag antar att jag inte kommer undan bootable media start i DOS, jag antar att det är en tom CD-skiva
eller USB-sticka det kan vara fråga om, förbrukas USB-stickan om man gör den till en bootable media?

Jag har inga lediga! USB stickor hursomhelst

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kloppstock:

Är det din beräkning at 70714 timmar motsvarar 8 års tid?

Vill inte ha begagnat, det lär vara bökigt att installera SSD diskar ifall man inte är en lärd datorbyggare,
man måste klara skruva fast disken på en räls som man måste köpa till separat? har jag för mig,

Sedan måste man formatera den på nått speciellt sätt och säkert på ett speciellt sätt för att windows 7 X64 ska igenkänna den, jag har 2 SSD diskar men den har ju en datorreparatör
installerat åt mig.

Den här SATA disken som behöver bytas är på 1.46 TB, jag måste ha nått som matchar det, och vad kostar det att få tag i en splitterny SATA på ca 1.46 TB eller SSD disk på ca 1.46 TB

Just det!, den där minns jag namnet på men har aldrig använt, finns det nån risk att en read/write surface scan
förstör nån data under processen btw?
Jag gissar att det är "Perform driver bechmark" som det är frågan om här va?

"After you download the SpinRite.exe program, run it under Windows to have it create a bootable media format of your choice. Then shutdown and restart the target system, booting it with the SpinRite bootable media to start the FreeDOS operating system which will automatically run SpinRite under FreeDOS."

Sablar, men jag antar att jag inte kommer undan bootable media start i DOS, jag antar att det är en tom CD-skiva
eller USB-sticka det kan vara fråga om, förbrukas USB-stickan om man gör den till en bootable media?

Jag har inga lediga! USB stickor hursomhelst

Ett år är 8760 timmar så det blir ganska nära 8 år.

Finns det nån anledning att den nya disken måste vara lika stor eller går det bra med en större eller mindre? Används den till ren lagring eller kör du operativsystemet från den?

Installation och formatering är en enkel process, diskhanteraren/disk management ska du in i. En SSD behöver du knappt skruva fast ens, de bryr sig inte om hur de är placerade i datorn. Annars finns det adaptrar men det är som mest ett par skruvar att skruva dit så ingen avancerad operation.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||